Att äga ett fritidshus har tidigare varit ett koncept som förknippats med äldre och rikare generationer och individer. Men på senare år har det uppstått ett tydligt trendskifte, i takt med att allt fler yngre vuxna har börjat visa intresse för att äga ett fritidsboende. Denna artikel ger dig en glimt av anledningarna bakom denna trend och vad den kan innebära för framtiden.
3 saker som du bör känna till om yngres intresse för fritidshus
Det finns flera saker som du bör känna till när det kommer om de yngre generationernas nyfunna intresse för att äga fritidshus:
- Millenniegenerationen driver på trenden. De yngre vuxna som vi pratar om är främst de som tillhör den så kallade millenniegenerationen. Dessa individer är födda mellan 1981 och 1996, och de har gjort sig kända för att gå sin egen väg i livet och fatta sina egna beslut. Besluten har inte sällan skilt sig åt en hel del från deras föräldrars generations vägval i livet. Detta gäller inte minst när det kommer till att de ofta föredrar upplevelser framför ägodelar. Men tanken på att äga ett fritidshus har att göra med att de hellre skapar minnen i en stuga i skogen än bor på ett traditionellt hotell.
- Yngre vuxna jobbar oftare hemifrån. En annan faktor som driver på den trend där yngre vuxna i allt högre grad ger sig ut på marknaden i syfte att köpa ett fritidsboende är distansarbetet. Sedan pandemin har det blivit allt vanligare för yrkesverksamma personer att jobba helt eller delvis hemifrån. Detta har gjort att millenniegenerationen nu har friheten att jobba varifrån som helst, och då blir fritidsboendet plötsligt mer tilltalande. Nu kan det nämligen fungera som såväl tillflyktsort på lediga dagar som en produktiv arbetsplats.
- Ett minimalistiskt leverna lockar många. Millenniegenerationen är också en drivande kraft när det kommer till hållbarhet och minimalism. Dessa rörelser leder till att fritidsboenden ofta hamnar i fokus – dessa kan vara miljövänliga och främja ett hållbart leverne. Därmed ligger dessa boenden helt i linje med de värderingar som ofta präglar denna generation. Dessutom lockar även tanken på ett mindre och effektivt leverne långt bort ifrån stadsmiljön.